Sivut

7.6.2017

Koulumenestys peruskoulussa ja alkoholin käytön aloittaminen 13-vuotiaana

Huolimatta siitä, että olin kiusattu koulussa, sain ala-asteen opinnot suoritettua ihan kiitettävästi loppuun. Päästyäni yläasteelle keskiarvoni oli 8,6. Olin hyvin lahjakas liikunnassa, pidin kaikista pallopeleistä (erityisesti pesäpallosta) ja pikajuoksu oli myös yksi vahvuuksistani. Sain kiitettäviä numeroita myös englannin kielestä ja äidinkielestä. Yläasteelle siirryttäessä keskittymiseni koulunkäyntiin kuitenkin lopahti täysin. Se näkyi myös keskiarvossa, joka laski vuosi vuodelta. Yläasteella minua kiinnosti enemmän vapaa-ajanvietto, kavereiden seurassa oleminen. Keskiarvoni taisi olla 6,8 päästyäni peruskoulusta jatko-opintoihin Haukiputaan ammattikouluun kokkipuolelle.

Viikonlopun jälkeen monet nuoret puhuivat koulussa välitunneilla aina siitä, kuinka siistiä ja hauskaa oli ollut "ryyppyreissulla". Alkoholin kokeilu alkoi siten kiinnostamaan myös itseäni ja ajattelin varmaan tuolloin myös saavani sitä kautta hyväksyntää kavereilta. Se, että alkoholi oli kielletty alaikäisiltä teki hommasta vain kiinnostavampaa ja jännempää, ikävä kyllä. Olin vain 13-vuotias, kun join ensimmäisen kerran itseni humalaan. Ajattelin silloin, että tämä on nyt se "mun juttu". Alkoholin käyttö tuli täysin säännölliseksi minulle 14-vuotiaana. Joka perjantai viikonlopun viettoon lähdettiin juomaan. Myös juhlapyhinä juomista tuli harrastettua.

Olin kaveriporukassani aina se, joka oli eniten humalassa. Kaikenlaisia ikäviä asioita sattui jo silloin minulle näillä "ryyppyreissuilla." Loukkasin joka kerta itseäni eri tavoin. Taisin olla 14-vuotias, kun kaaduin ensimmäistä kertaa pyörällä humalassa. Kyyditin erästä kaveriani, kypärää ei ollut kummallakaan päässä. Kasvoihini tuli asfaltti-ihottumaa ja huuli turposi. Kaverille ei käynyt onneksi mitään. Elämäni olisi voinut jo tuolloin saada hyvin surullisen päätöksen, jos olisimme esim. kaatuneet keskelle autotietä. Pyörä kuitenkin luisui ojaan, mikä oli tavallaan minun ja kaverini pelastus, ettei mitään pahempaa päässyt sattumaan.

Mustelmia ilmaantui eripuolille vartaloa joka juomiskerran jälkeen. Muistan erään päivän, kun oli liikuntatunti koulussa. Polveni olivat ihan mustelmilla viikonlopun jäljiltä. Minulla oli shortsit jalassa, jotta kaikki varmasti näkivät nuo isot mustelmat polvissani. Pahoinvoinnistani kertoi tuolloin se, että nautin kovasti siitä, kun sain huomiota kavereiltani tuossa tilanteessa. Haluan kertoa suoraan ja rehellisesti asioista, jotta alkoholin käytön riskit ja haitat tulisivat parhaiten esille. Alkoholismi on erittäin vakava sairaus.
Olen ehdottomasti tänä päivänä raittiuden puolesta puhuja. Kannustan erityisesti lapsia ja nuoria raittiiseen elämäntapaan. Elämä on paljon hauskempaa ilman viinaa, jos minulta asiaa kysytään!
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/alkoholi/raittius-ei-oo-kirosana

Ei kommentteja: