Sivut

23.7.2017

Kuulumiseni tänäpäivänä

Olen tosiaan vielä sairaslomalla tämän vuoden syyskuun alkuun asti. Vuorotteluvapaan sijaisuuden jälkeen syksyllä 2014 olin pitkään työttömänä, mutta lähdin sitten kuntouttavaan työtoimintaan. Tällä hetkellä olen siis pois kuntouttavasta työtoiminnasta. Vointini on parantunut tämän kevään ja kesän aikana ja tarkoitukseni on aloittaa syyskuun alusta jälleen kuntouttava työtoiminta. Luovat ryhmät kiinnostavat erityisesti, joten rukouspyyntöni onkin, että sopiva paikka löytyisi minulle. Myös yksin ollessa tuunailen kaikenlaista pientä kotona. Hyvin terapeuttista puuhaa niinkuin valokuvaaminenkin on minulle. Tästä puuheenollen, tarkoitukseni on myös päästä voimauttavan valokuvauksen ryhmään, mikä on mtt:n järjestämä. Syyskuussa sekin ryhmä alkaisi. Jos Jumala suo, niin pääsen myös tuohon kyseiseen ryhmään...

Olen käynyt nyt säännöllisesti vuodesta 2014 yksilöterapiassa ja v. 2016 pääsin Oulun mielenterveystoimiston järjestämään epävakaille suunnattuun ryhmäterapiaan.
Tätä linkkiä klikkaamalla pääset tutkailemaan kyseistä hoitomallia: http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526209685
Tämä ensimmäinen ryhmäterapiajakso kesti 11kk. Sen jälkeen minulle tarjottiin vielä mahdollisuutta lähteä jatkoryhmään. Päätin silloin samantien, että menen ehdottomasti vielä jatkoterapiaan. Ryhmä alkoi siis tämän vuoden tammikuussa ja kestää joulukuun loppuun. Tässä vielä tietoa epävakaa persoonallisuus häiriöstä: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F603.aspx

No miten olen sitten ihan käytännössä muuttunut ihmisenä tässä 2-vuoden aikana? Ryhmäterapiasta on ollut minulle erittäin paljon apua. Olen oppinut tunnistamaan omia minätilojani ja skeemoja, jotka muutamat näkyvät vielä hyvinkin vahvasti elämässäni. Sitä kautta olen oppinut säätelemään omia tunteitani ja omaa käyttäytymistäni. Tästä hyvänä esimerkkinä mainittakoon mm. oma somekäyttäytymiseni. Vielä muutama vuosi sitten saatoin kirjoitella erinäisiin ikäviin juttuihin raivoissani mitä sylki suuhuni toi, en ajatellut sen koommin asiaa.

Nykyään jos huomaan jotain epäkohtia tai joudun jollaintapaa vaikkapa itse väärin kohdelluksi otan ns. aikalisän itselleni. Kun raivostumisen tunne tulee (yleensä ensisijainen tunne on avuttomuuden tunne, mistä seuraa raivostuminen), hyväksyn sen tunteen, mutta annan sen kyseisen tunteen laantua eli koitan tehdä jotain muuta hetken aikaa. Vasta sen jälkeen, kun olo tuntuu rauhallisemmalta otan asian esille rakentavalla tavalla. Tähän en oikeastaan pysty sanomaan mitään aikaa, koska se riippuu niin siitä mikä asia on. En ole täydellinen, eikä minusta koskaan tule täydellistä, mutta kyllä se tuntuu hyvältä, kun pystyy hallitsemaan omia tunteitaan paremmin kuin vielä muutama vuosi sitten.

Tänä kesänä jouduin itse somessa vihapuheen kohteeksi oman mielipiteeni vuoksi eräässä fb-ryhmässä. Itse en lähtenyt kirjoittelemaan mitään vastakommentteja niihin vihakommentteihin. Olin hyvin tyytyväinen omaan toimintaani. Ihmisten on helppo lähteä asiattomalle linjalle netissä, ikävä kyllä. Jumala on toden teolla suonut (opettanut!) minulle tyyneyttä asioihin joihin en itse kykene vaikuttamaan! :) Nykyään mietin todella tarkasti mitä tänne nettiin kirjoitan. Tämän oman blogini kohdalla mietin erityisen tarkkaan joka kerta mitä on hyvä kertoa ja kirjoittaa. Kaikkia elämäni yksityiskohtia ei välttämättä ole aivan järkevää kuitenkaan kertoa...Kai se on myös iän tuomaa viisautta, että harkitsee tarkoin mitä sanoo ja mitä kirjoittaa julkisesti...:)

Kuten olen jo kertonutkin pääsin vihasta ja katkeruudesta, kun tulin uskoon. Tämä ei siis tarkoita sitä, etten enään vihastu, vaan sitä, että se tunne ei ole enään ns. "päällä" minulla. Ja pessimismi ei myöskään hallitse enään elämääni. Luotan siihen, että Jumala tietää mikä on minulle parhaaksi ja että Hän järjestää kyllä kaikki minun asiani niinkuin on tähänastikin järjestänyt. Jokaisella asialla on oma aikataulunsa, joka on Herralla yksin tiedossa. Raamattua lukemalla minulle on avautunut hyvin paljon asioita elämästä ja puhdas Jumalan Sana on opettanut minua ihan kaikessa. Olen mm. oppinut rakastamaan itseäni kokonaisuudessaan. Tähän kohtaan onkin hyvä lopetella tällä kertaa.


Aurinkoista ja hyvää
alkavaa uutta viikkoa kaikille!
Nautitaan kesästä ja
muistetaan olla kiitollisia
jokaisesta päivästämme täällä! :)


Ei kommentteja: