Sivut

21.7.2017

Hyväksyminen ja irtipäästäminen

Mukavaa päästä taas kirjoittelemaan tänne! :) Tietokone hajosi viime viikolla, joten piti käydä ostamassa uusi kone tai tarkemmin sanottuna uusi keskusyksikkö. Onneksi asia järjestyi nyt alkuviikosta ja löysin Taitonetistä uuden koneen edulliseen hintaan. Kaikki siis hyvin jälleen, minua ei pienet vastoinkäymiset pysäytä, eikä suuret vastoinkäymiset, kaikesta on aina selvitty...

Haluan käsitellä tässä kirjoituksessani lähemmin omaa muutosprosessiani, sitä mitä tapahtui ennenkaikkea muutoksen alkuvaiheilla. Juomisaikoina minulla oli paljon kavereita keiden kanssa näin vain ja ainostaaan juhlimisen merkeissä. Minusta tuntuu, että en oikeastaan edes tuntenut näitä ihmisiä yhtään. Parin kaverin kanssa yritin pitää yhteyttä raitistumispäätöksen jälkeen. Toisen kaverini kanssa pääsin vielä yhden kerran viettämään iltaa, mutta tajusin heti, ettei hän ollut sinut sen asian kanssa, että minä en enään juo. Loppuillasta hän tyrkytti minulle omaa pulloaan ja kysyi, että oletko nyt ihan varma ettet juo. Totesin ystävällisesti hänelle, että olen erittäin varma asiasta. Minulla ei jäänyt kuitenkaan kovin hyvä mieli tuosta illasta...

Kävi sitten hyvinkin pian niin, että yhteydenottoihini jätettiin vastaamatta tai jos niihin vastattiinkin  niin aina löytyi jokin selitys miksei näkeminen jostain syystä onnistunut. Olin surullinen, koin jälleen kerran hylkäämisen tunnetta elämässäni tuolloin. Heille minun raittiuspäätös oli negatiivinen asia.

Tajusin sitten jossain vaiheessa, että minun täytyy toimia itseni parhaaksi. Niimpä lopulta hyväksyin tilanteen ja päästin irti. Lopetin kaikki yhteydenotot näihin vanhoihin ryyppykavereihini. Eihän sekään helppoa tietenkään ollut, mutta se vain täytyi tehdä. Ihmisiä, joilla on myös ongelma juomisen kanssa (ketkä eivät ole kyenneet myöntämään vielä asiaa itselleen) ahdistaa suunnattomasti toisen henkilön raittiuspäätös ja minä ymmärrän tämän asian tässä elämänvaiheessa varsin hyvin nyt.

Jos siis haluat raitistua ja pysyä valitsemallasi tiellä, et yksinkertaisesti voi olla tekemisissä vanhan kaveripiirisi kanssa. Riski retkahtamiseen on silloin erittäin suuri. Ainoastaan siinä tapauksessa, jos henkilö on myöntänyt alkoholin olevan hänelle ongelma yhteydenpito kannattaa, jos hän tavoittelee vain ja ainostaan omasta halustaan raittiutta.  Tämä on minun kokemukseni asiasta. Muutos on aina iso prosessi elämässä, se ei tapahdu hetkessä sormea napauttamalla, minun tapauksessani muutos vei vuosia...

Aurinkoista ja hyvää viikonloppua!
Terveisin Katri :)

Ei kommentteja: