Sivut

9.8.2017

Omien rajojen asettaminen

Vielä muutama vuosi sitten en osannut laittaa toisille ihmisille minkäänlaisia rajoja. Syy tähän oli se, että olin läheisriippuvainen. Tajuan sen nyt, että tämä kierre alkoi jo lapsuudestani. Minulla oli niin kova pelko joutua hylätyksi, että yksinkertaisesti jouduin miellyttämään muita ihmisiä, mikä tuotti minulle itselleni tietenkin vain kärsimystä. Tämä kierre sitten vain jatkui pitkälle aikuisikään asti. Erityisesti kykenemättömyys laittaa rajat toiselle ihmiselle näkyi ensimmäisessä parisuhteessani hyvin vahvasti. Kun sitten lopulta jouduin petetyksi, tajusin, ettei homma voisi enään jatkua. Meni kuitenkin aikaa, ennen kuin kykenin päästämään lopullisesti irti tuosta ihmissuhteesta. Tunsin lopulta tulleeni hyväksikäytetyksi.

Minulla on muutenkin ollut vaikeuksia ilmaista omia mielipiteitäni noin yleiselläkin tasolla, ettei vain tulisi riitoja ja etten suututtaisi ketään. Itsetuntemisen kautta ja erityisesti uskoontuloni jälkeen olen saanut rohkeutta ilmaista omia mielipiteitäni hyvin avoimesti. Olen alkanut kyseenalaistamaan asioita elämässä, "joojoo-meininki" on taakse jäänyttä elämää! :) Ymmärsin viimeinkin, ettei minun tarvitse miellyttää ihmisiä oman hyvinvointini kustannuksella. Minullakin on yhtäläinen oikeus sanoa asioihin omat mielipiteeni ja voin sanoa ihmisille myös EI ilman syyllisyyden tunteita.

Itseluottamus löytyi siis, kun hyväksyin viimein itseni ja kun rohkaistuin sanomaan ihmisille oman mielipiteeni. Koen, että nykyään minulla on terve itsetunto. Ajattelen menneisyyteni ihmissuhteistani niin, etten kyennyt tuolloin arvostamaan ja rakastamaan itseäni, jolloin automaattisesti kävi vain niin, että minua kohdeltiin huonosti ja käytettiin hyväksi.

Tänä päivänä on paljon helpompaa olla, kun ei ole riippuvainen toisista ihmisistä. Minulla on terveitä ihmissuhteita, joista olen eritäin kiitollinen ja iloinen. Olen myös oppinut, että minun iloni ei ole kuitenkaan riippuvainen muista ihmisistä. Nykyään osaan iloita yksinkin asioista ja olenkin jo kertonut, että iloitsen hyvin pienistäkin asioista todella avoimesti. :)
Tähän onkin hyvä lopettaa tämä tekstini tällä kertaan.

Oikein hyvää viikkoa kaikille ja
aurinkoa jokaiseen tulevaan päivään! :)
Terv. Katri

Ei kommentteja: